Ons aanbod

Voor wedstrijdatleten

Vaak worden wij bij gesprekken geconfronteerd met de vraag wat men allemaal aanleert tijdens de atletiektrainingen. Hoewel lopen de basis blijft bij de meeste atletiekdisciplines, is atletiek inderdaad meer dan lopen alleen. In atletiek komen de drie basisprincipes van bewegen naar voor: lopen, springen en werpen.

Bij de loopnummers maken we een verder onderscheid tussen:

  • sprint (de loopnummers tussen 60 meter en 400 meter)
  • de middenafstand (de nummers tussen 800 meter en 1500 meter)
  • de lange afstand (vanaf 3000 meter)
  • de aflossingen
  • de veldlopen
  • de wegwedstrijden

 
De springnummers zijn:

  • hoogspringen
  • verspringen
  • hink-stapspringen
  • polsstok

 
 De werpnummers zijn: 

  • kogelstoten
  • speerwerpen
  • hockeybalwerpen
  • discuswerpen
  • hamerslingeren (door gebrek aan een installatie komt deze discipline in onze vereniging  haast niet aan bod)

 
De verschillende basisprincipes komen tijdens de meeste trainingen aan bod. Bij de jongeren worden deze disciplines meestal verwerkt in oefeningen en spelletjes. Dit noemt men "atletiek al spelend aanleren". Als de atleetjes deze spelletjes en oefeningen enigszins onder controle hebben, dan worden de oefeningen meer technisch gericht en beginnen ze daadwerkelijk de disciplines zelf te oefenen. Door de grote verscheidenheid is het onmogelijk alle disciplines op 1 training aan bod te laten komen zodat de meeste trainingen worden opgebouwd rond één of twee proeven.

U merkt dus dat atletiek veel meer behelst dan enkel maar lopen, en dat het pas na enkele jaren is dat men zich doelgericht op een bepaald nummer of nummers kan en mag gaan bekwamen. Meerkampers moeten alle disciplines oefenen en beheersen en zullen dus zeer veel tijd steken in hun trainingsopbouw.

 

Voor joggers

Elke geïnteresseerde jogger kan bij ons terecht. Wie nog geen loopervaring heeft, raden we aan om te beginnen met 'Start to Run'. In onze beide kernen bieden we regelmatig zo'n sessies aan. In enkele weken tijd bouw je onder begeleiding een loopervaring uit. Op het einde van deze sessie kan je vlot 5km lopen. Maar het hoeft niet te stoppen. Nadien kan je dit onder begeleiding en in groep verder uitbouwen tot 10 km, 10 miles, halve marathon, ... 

Onze joggers nemen ook regelmatig in clubverband deel aan stratenlopen en joghappenings. Tijdens de weken vooraf wordt er gewerkt naar de vooropgestelde doelen.  Indien je hierover meer info wenst, neem dan gerust contact op met de jogverantwoordelijke van  kern Ekeren of kern Brasschaat.